Wednesday, June 24, 2009

Suara Si sepet

Terdiam aku mendengar suaramu
Ternganga aku melihat akan dirimu
Cantik? Mungkin.

Terdiam aku mendengar lunak manja suaramu
Semerdu kasih seorang ibu
Bagaikan tak mahu lepas akan kasih sayangmu

Kini
Suaramu bertukar nada
Rupamu bertukar rupa
Si cantik bertukar kepada singa
yang kelaparan memburu mangsa-mangsanya

Nada suaramu yang merdu dibaitkan dengan kata-kata sendu
kata-kata sendu yang menusuk ke hati beribu batu
'kesian' perkataan hikmah mu
yang membawa seribu makna darimu

Kau kini ku benci
bukan dari kata-kata orang-orang di sini
Kau kini ku hina
dari perwatakan yang dianggap 'semanis' rupa.

Kini aku mengerti wahai si sepet
Kau adalah raja yang sangat berkuasa
Tak ku daya untuk melawan acara
Tak ku larat untuk bersuara dan bersua muka

Wahai si sepet..
akan ku pergi jika engkau cemburukan aku
Akan ku bawa diri jika diriku tidak laku
Akan ku lari membawa diri yang sendu
Akan ku...
Pergi...

No comments: